Hengerfej felújítás

Hengerfej felújítás

A hengerfej a motorépítési szabályok egyik legnyűgösebb része. A csúcsnyomások nőnek, a hűtés nagyon határértékekre tervezett, mindemellett a tömeg és az anyagmennyiség csökken. Az öntési eljárások és az anyagminőség javulása sem volt elegendő ahhoz, hogy a hengerfej problémamentes alkatrésze legyen a motornak.

A hő- és mechanikai terhelés hatása

A hengerfej meghibásodások egyik legnagyobb ellenfele a túlmelegedés. A termikus terhelés legtöbbször a hengerfej tönkremenetelét okozza. A deformáció legtöbbször tömítetlenséget okoz a hengerek között, ezért hengerfejtömítés átégését eredményezi.

A hengerfej síkolását szinte minden felújítás alkalmával elvégzik. A pontos, megfelelő minőségű felület biztosítja a hengerfej hibátlan tömítettségét.

A nagy hő- és mechanikus terhelés idézhet elő repedéseket a hengerfejen. Ez legtöbbször dízelmotoroknál fordul elő.A hengerfejen elvégzett nyomáspróba segíthet megtalálni a repedést és egyéb hibákat. 

Szelep-problémák

A hengerfejben található szelepek leginkább a nagy terhelésen üzemeltetett motoroknál gyakori hibaforrások. A túl nagy égési csúcshőmérséklet egyik mellékhatása, hogy a szeleptányér megolvad és elveszíti tömítőképességét, így a hengertérben nem tud felépülni a megfelelő sűrítési végnyomás. Turbós motoroknál, illetve a nem megfelelően dúsított, teljes terhelésen üzemelő benzinmotoroknál fordul elő leggyakrabban a szelep-beégés. Ilyenkor előfordulhat, hogy a leváló fémrészecske a hengerfalat is tönkreteszi. Ebben az esetben a teljes motor felújítására is szükség lehet.

A szelepek tengelyének vezetésére alkalmazzák a szelepvezetőket, ezek általában valamilyen könnyűfém-ötvözetek. A szelepvezető kopása okozhat ferde szelepmozgást, ami a szelep és a szelepülék közötti zárás során ütközést és zajt eredményezhet.

A szelepszár-szimmering kopása, a nem megfelelő tömítése főleg a sok km-t futott, idősebb motorokra jellemző. Ilyenkor megnő a motor olajfogyasztása, de ezek ellenére jó kompresszióméréseket eredményezhetnek.

A hengerfej-felújításakor a szelepszár-szimmeringeket mindenképp cserélni kell. A szelepek és a szelepülések állapotát ellenőrizni kell. Ha nem látunk rendellenességet, akkor a szelepeket érdemes „becsiszoltatni”, valamint a szelepfészket maratni, így biztosan nem lesz gond a szelepekkel, ha a motor megkapja a szükséges karbantartásokat.

Normális és rendellenes kopások

A hengerfej a kenőrendszer egyik kényes eleme, ugyanis a vezérműtengely csapágyaihoz általában kis átmérőjű csatornán keresztül jut el a motorolaj. A kis csatornák hajlamosabbak az eltömődésre. A kimaradó olajzás vezet a gyors csapágy-tönkremenetelhez, vagy a vezérműtengely-szekrény részleges vagy teljes cseréjét teszi szükségessé.

Korrózió

Az alumínium hengerfejek korróziója nem gyakori, de a nem megfelelő hűtőfolyadék okozhat korrózióhoz hasonló jelenségeket. A probléma, hogy a folyamat visszafordíthatatlan, így hiába javítjuk, ki kell cserélni a hengerfejet. A korrózió mellett a kavitáció a hengerfej másik sérülési lehetősége. A kavitációt a hűtőfolyadék mozgása idézheti elő, rongálva a hengerfej hűtőfolyadék-csatornáinak falát.

 Egyre gyakoribb, hogy a kipufogó-leömlőt a hengerfejbe építik, hogy a motor gyorsan elérje üzemi hőmérsékletét, és a turbófeltöltő hőmérséklete jobban szabályozható legyen.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.