Motorgenerál
Motorgenerál
A motorgenerál során kicserélik az elkopott, tönkrement alkatrészeket a motorban, ha szükség van rá. Előfordul, hogy csak a dugattyúgyűrű garnitúrát cserélik. Van azonban, hogy fel is fúrják a motor hüvelyeit, amennyiben a henger vagy a hüvely fala megsérült, avagy megkopott. Ebben az esetben a hüvelyeket, amikben a dugattyúk mozognak, egy nagyobb méretre felköszörülik (felfúrják). Természetesen ilyenkor egy mérettel nagyobb dugattyúkat és gyűrűket tesznek a motorba, mert nagyobb lesz az átmérője, mint volt (ezért néhány köbcentivel nagyobb is lesz a motor lökettérfogata).
A főtengely csapágyait is ki szokták cserélni, ha indokolt vagy már hangja volt, de indok lehet rá az addig megtett km is. Akár még fel is köszörülhetik a főtengelyt egy szintén nagyobb méretre, ha a hajtókarcsapágyaknál nem volt megfelelő a kenés és berágódási nyomok látszanak az amúgy tükör sima felületen. Ilyenkor is természetesen túlméretes hajtókarcsapágyakat alkalmaznak. Ne használjon motortisztító adalékot. Ugyanis a csúszócsapágyak felületéből, mikroszkóppal jól látható mélyedéseket (puha fémeket) oldanak ki, amik a kenést szolgálnák az olaj mellett. Motorgenerálnál a főtengely, vezérműtengely illetve a szelepszár szimeringeket is illik kicserélni. Sok-sok tömítést (hengerfejtömítés garnitúrát, ami lehet akár 6-8 féle is).
Amennyiben elszakadt vagy átugrott a vezérműszíj, akkor a kipufogó és szívó szelepek cseréje is valószínűsíthető, illetve bizonyos esetekben megsérülhet a hengerfej, vagy akár át is szúrhatta a dugattyút a letört szelep feje (ez esetben is ki kell cserélni a dugattyúkat, de akár a hengerfej is cserére szorulhat). Ez esetben vezérműszíj, szíjfeszítő, szíjvezető csapágy(ak) és vízpumpa cserével is számolni kell. A hengerfej leszerelésével kezdődik az egész művelet, amit aztán nyomáspróbának tesznek ki és, ha megfelelt, akkor jöhet a síkba köszörülése
A motorgenerálra szoruló gépjármű lehetséges kezdeti tünetei
A felsorolt hibák természetesen nem minden esetben jelentik azt, hogy egyből generálra szorul a járművének a motorja.- szürkéskék füst egy nagyobb gázadáskor:
- kopogó, csattogó hang a motorból
- a motor teljesítménye drasztikusan csökken
- menet közben egy hangos csattanó hang és leáll a motor (elszakadt vagy átugrott néhány fogat a vezérműszíj)
- hűtőfolyadékkal (fagyállóval) keveredett a motorolaj
- motorolajos a hűtővíz rendszere
- két olajcsere között teljesen eltűnt a motorolaj
- beledolgozik a kipufogógáz a hűtővíz rendszerbe
- dadog a motor, kihagy vagy nem megy egy henger (leginkább ez a tünet csak gyújtás probléma)
- és még sorolhatnám sokáig….