Motorgenerál

Motorgenerál

A motorgenerál során kicserélik az elkopott, tönkrement alkatrészeket a motorban, ha szükség van rá. Előfordul, hogy csak a dugattyúgyűrű garnitúrát cserélik. Van azonban, hogy fel is fúrják a motor hüvelyeit, amennyiben a henger vagy a hüvely fala megsérült, avagy megkopott. Ebben az esetben a hüvelyeket, amikben a dugattyúk mozognak, egy nagyobb méretre felköszörülik (felfúrják). Természetesen ilyenkor egy mérettel nagyobb dugattyúkat és gyűrűket tesznek a motorba, mert nagyobb lesz az átmérője, mint volt (ezért néhány köbcentivel nagyobb is lesz a motor lökettérfogata).

A főtengely csapágyait is ki szokták cserélni, ha indokolt vagy már hangja volt, de indok lehet rá az addig megtett km is. Akár még fel is köszörülhetik a főtengelyt egy szintén nagyobb méretre, ha a hajtókarcsapágyaknál nem volt megfelelő a kenés és berágódási nyomok látszanak az amúgy tükör sima felületen. Ilyenkor is természetesen túlméretes hajtókarcsapágyakat alkalmaznak. Ne használjon motortisztító adalékot. Ugyanis a csúszócsapágyak felületéből, mikroszkóppal jól látható mélyedéseket (puha fémeket) oldanak ki, amik a kenést szolgálnák az olaj mellett. Motorgenerálnál a főtengely, vezérműtengely illetve a szelepszár szimeringeket is illik kicserélni. Sok-sok tömítést (hengerfejtömítés garnitúrát, ami lehet akár 6-8 féle is).

Amennyiben elszakadt vagy átugrott a vezérműszíj, akkor a kipufogó és szívó szelepek cseréje is valószínűsíthető, illetve bizonyos esetekben megsérülhet a hengerfej, vagy akár át is szúrhatta a dugattyút a letört szelep feje (ez esetben is ki kell cserélni a dugattyúkat, de akár a hengerfej is cserére szorulhat). Ez esetben vezérműszíj, szíjfeszítő, szíjvezető csapágy(ak) és vízpumpa cserével is számolni kell. A hengerfej leszerelésével kezdődik az egész művelet, amit aztán nyomáspróbának tesznek ki és, ha megfelelt, akkor jöhet a síkba köszörülése

A motorgenerálra szoruló gépjármű lehetséges kezdeti tünetei

A felsorolt hibák természetesen nem minden esetben jelentik azt, hogy egyből generálra szorul a járművének a motorja.- szürkéskék füst egy nagyobb gázadáskor:

  •  kopogó, csattogó hang a motorból
  • a motor teljesítménye drasztikusan csökken
  • menet közben egy  hangos csattanó hang és leáll a motor (elszakadt vagy átugrott néhány fogat a vezérműszíj)
  • hűtőfolyadékkal (fagyállóval) keveredett a motorolaj
  • motorolajos a hűtővíz rendszere
  • két olajcsere között teljesen eltűnt a motorolaj
  • beledolgozik a kipufogógáz a hűtővíz rendszerbe
  • dadog a motor, kihagy vagy nem megy egy henger (leginkább ez a tünet csak gyújtás probléma)
  • és még sorolhatnám sokáig….

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.